Een wervelend, leeftijdloos prentenboek
Daar is Klaas weer
De Gouden Baard
Klaas Verplancke verleert het nooit. De mild spottende humor waarmee hij als illustrator in buiten- en binnenland furore maakt, vertaalt hij op een speelse manier in een prentenboek voor kinderen. Hoewel, voor kinderen? Zie dat maar breder, en véél!
De gouden baard, oorspronkelijk verschenen in Amerika als The King’s Golden Beard, steekt de draak met ‘ijdele machthebbers en hun domme, soms gevaarlijke uitspraken’ (flaptekst). Het Trumpniveau is niet ver weg.
‘Lang, lang geleden, toen iedereen nog dacht dat de wereld zo plat was als een pannenkoek, leefde er een koning met een schitterende baard.’
Zo ijdel is die koning dat hij zijn baard nooit laat knippen, en via wetten met horror en doodstraf dreigt voor andere baarddragers. Zo lang wordt de baard dat hij de wereld rond draait, tot de koning zelf doldraait en zijn eigen wet hem fataal wordt.
Conclusie: ‘Sinds die dag was iedereen- koninklijk of niet- ervan overtuigd dat de aarde zo rond was als een sinaasappel.’ En dat sommige wetten heel slecht zijn voor de gezondheid.
Zoals de meeste gelaagde prentenboeken laat ook De gouden baard zich het best voorlezen. Jonge kinderen gniffelen op het eerste niveau. De speelse, wervelende, en expressieve tekeningen vragen om samen in detail bekeken te worden. Voor oudere kinderen zijn tekst en tekeningen een mooie basis voor commentaar en verdere gesprekken.
Klaas Verplancke over zijn opzet van De Gouden Baard: ‘Naarmate ik eraan werkte, kreeg het wel een politieke en sociale dimensie: populistische leiders, de wetenschap die in vraag wordt gesteld, complottheorieën, polarisatie, egoïsme en hoogmoed, dat sloop er allemaal in. Het is er een sprookjesachtige uitvergroting van. Ik wil graag dat het gesprekken op gang brengt tussen kinderen en ouders, en dat het ook volwassenen aan het denken zet.’
De verzameling kleinkinderen rondom mij en het boek knikken enthousiast mee.
In boekenvriendschap, Jet