teleurstellend na een krachtig eerste deel
Maar liefst 65 miljoen boeken werden er verkocht van haar trilogie Fifty Shades of Grey en de films waren heuse kaskrakers. Maar de auteur heeft dit succes niet meer kunnen evenaren. In 2019 verscheen De Mister waarbij de auteur een volledig andere wending leek genomen te hebben, hoewel het erotisch kantje toch nog steeds aanwezig was. Ik was helemaal overdonderd van het knap geschreven verhaal van De Mister en keek dan ook enorm uit naar het vervolg De Missus.
Maxim volgde zijn geliefde Alessia tot in Albanië waar ze nu niet anders kunnen dan te huwen. Haar ouders proberen de feestelijkheden in goede banen te leiden, al moeten ze daarvoor een ambtenaar omkopen. Eenmaal terug in Londen wordt Alessia geconfronteerd met Maxims verleden als rokkenjager en zijn moeder Rowena die liever niet ziet dat haar zoon met zijn schoonmaakster huwde. Maar ze krijgt ook te kampen met de Londense elite die haar maar gewoontjes vindt en waar ze zich niet echt bij thuis voelt. Bovendien blijft haar verleden haar maar achtervolgen en ze wil weten wat er met de andere ontvoerde meisjes gebeurde. Maar ook Maxim heeft het moeilijk. Zo ontdekt hij het ene familiegeheim na het andere en wil hij er alles aan doen om Alessia gelukkig te maken maar hij twijfelt of hij van haar een echte gravin kan maken.
Met De Mister had E.L. James een verhaal geschreven in een volledig andere stijl dan haar gelauwerde serie Fifty Shades of Grey. Fans waren teleurgesteld, anderen vonden het dan weer geweldig. Ik behoorde tot deze laatste groep, want de auteur had bewezen dat ze wel degelijk een roman kon schrijven die tot de categorie literatuur behoorde. Doch met De Missus is de oude E.L. James terug van weggeweest. De fans van Fifty Shades of Grey zullen hier zo van genieten, maar… lezers die een waardig vervolg op De Mister verwachten zullen teleurgesteld zijn. Komt het door de vele reacties van de Fifty shades of Grey fans na De Mister dat E.L. James terug haar oude schrijfstijl oppikte? Maar het strookt niet echt dat beide boeken in een zo verschillende stijl geschreven zijn. Fifty Shades of Grey kon mij niet bekoren, maar ik werd overdonderd door het sterke verhaal van De Mister. Vol spanning keek ik dan ook uit naar het vervolg, maar het werd een afknapper, omdat de auteur verviel in haar oude schrijfstijl.
In De Missus kabbelt het verhaal verder. Het begint waar het eerste deel eindigde en hier was de auteur mij al grotendeels kwijt. Het eerste deel verscheen in 2019, zo een vier jaar geleden en ik herinnerde me er slechts grote lijnen van. Het verhaal start onmiddellijk zonder enig proloog met wat vooraf gebeurde; Wat toch ergens een gemiste kans is, tenzij je de boeken vlak na elkaar zou lezen. De perspectieven wisselen elkaar ook hier weer snel af, het ene ogenblik volgen we Alessia en het andere Maxim. Hierdoor lijkt het wel alsof je als lezer in het hoofd van de personages kan kruipen.
Maar ik miste vooral de beeldende schrijfstijl van de auteur die aanwezig was in het eerste deel. Het is niet meer mogelijk je de settings voor te stellen als in een film, alles wordt zeer oppervlakkig weergegeven. Bovendien lijkt uit het niets nog dat de auteur een uitgebreide research deed, zoals het geval was in het eerste deel. Ik begrijp niet goed hoe twee delen van dezelfde serie zo kunnen verschillen op vlak van schrijfstijl. Het lijkt wel alsof E.L. James haar fans van Fifty shades of Grey terug voor zich wil winnen, in plaats van de lezers die De Mister graag hebben gelezen verder hun leesplezier te gunnen. Het verhaal bleef constant op de achtergrond en de personages hadden weinig diepgang, enkel de erotiek spatte van elke pagina. Ik had echt het gevoel dat de auteur liever op zoek ging naar haar voorgaande roem, dan dat het haar ging een mooi vervolg te schrijven op De Mister.
De Missus heeft mijn hoge verwachtingen na het eerste deel niet kunnen inlossen. Integendeel zelfs, ik bleef met een teleurstellend, knagend gevoel zitten. Het lijkt mij zonde voor het verhaal dat de auteur zich heeft laten beïnvloeden door haar voorgaande succes. Twee sterren.
Synopsis
Een Engelse graaf heeft de liefde van zijn leven tot in de wildernis van Albanië achtervolgd, maar wordt zelf ook op de hielen gezeten door de schandalen uit zijn verleden.